RESOLUSI SEMINAR MASA DEPAN DEMOKRASI DAN GERAKAN ISLAM DI NUSANTARA

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang

RESOLUSI SEMINAR MASA DEPAN
DEMOKRASI DAN GERAKAN ISLAM DI NUSANTARA

Anjuaran

SEKRETARIAT HIMPUNAN ULAMA RANTAU ASIA (SHURA)

Dengan kerjasama

TERAS Pengupayaan Melayu
Jamaah Islah Malaysia

20 Jamadil Akhir 1425H bersamaan 7 hb Ogos 2004

Di Anjung Rahmat, Gombak, Kuala Lumpur.


BERASASKAN petunjuk dari Firman Allah:


Surah Syura : 38
Surah Al-Imran: 159

KAMI perwakilan dan peserta seramai 150 orang yang hadir dan berpartisipasi dalam Seminar Masa Depan Demokrasi dan Gerakan Islam di Nusantara pada 7 hb Ogos 2004 bersamaan 20 Jamadil Akhir 1425H terdiri dari wakil berbagai organisasi Islam , badan bukan kerajaan (NGO) serta aktivis Islam dari kalangan ulama’, ahli akademik, cendekiawan, ahli politik , ahli professional, mahasiswa dan wartawan dari beberapa Negara iaitu Malaysia, Indonesia, Singapura, Thailand dan  Kemboja telah berbahas, mengkaji dan menilai kedudukan umat Islam dalam isu demokrasi dan peranan gerakan Islam telah merumuskan pendirian seperti berikut:

MENYEDARI realiti umat Islam yang rata-rata sedang berada dalam situasi yang amat meruncing akibat dari manipulasi politik dan cengkaman sistem kenegaraan dan pemerintahan dunia yang mencabul hak umat untuk melaksanakan sistem Islam dalam hal kepimpinan dan tadbir urus (governance) nya sendiri .Sementara itu pula umat dibelenggu oleh kedangkalan fahaman politik, terperangkap dengan politik feudal serta terkonkong dengan aktivisme politik sempit dan retorik kosong ;


MENYEDARI bahawa skop perbincangan masa depan umat Islam harus merangkumi persoalan :

  1. Bentuk masa depan yang mungkin direalisasikan ditengah-tengah kelemahan, kemunduran dan kemiskinan umat yang berleluasa masa kini .
  2. Masa depan yang diharapkan oleh umat Islam dan warga masyarakat Asia dikalangan mereka yang insaf, para politikus muslim yang ikhlas dan komited serta ulama Islam muktabar yang prihatin untuk mengubah realiti umat .
  3. Masa depan yang cuba dirancang oleh pakar-pakar strategi dari golongan pelampau kanan Judo-Kristien, Neo Conservatives dan lain lain institusi khususnya di Amerika dan Barat umumnya, seperti Rand Corporation, Huntington dan lain-lain.
  4. Masa depan yang cuba dilakar dan dirancang  oleh golongan liberal, modernis, sekular dan kelompok kafir.

MEMAHAMI  betapa demokrasi yang diadoptasi bulat-bulat dari Barat yang memisahkan agama dan nilai akhlaq dari politik akan mendedahkan umat kepada kebusukan dan kejelekan politik yang hina , sarat dengan kekotoran budaya fitnah , rendah akhlaq dan mengkhianati amanah rakyat ;

MENGINSAFI betapa Gerakan Islam mempunyai peranan yang amat besar dalam usha pembaikan nasib  umat  melalui proses pemurnian sistem demokrasi dengan memanifestasikan ciri–ciri  penting sebagai sebuah jamaah Islam yang boleh dicontohi transformasional iaitu bercitrakan Islam dalam seluruh kata-kata dan tindakan, bertunjang dan berpaksikan tauhid dan akhlaq dalam setiap gerakerjanya, bersifat keantarabangsaan dan mengutamakan solidariti persaudaran sesama Islam dalam menangani isu umat, berbasis massa dan kerakyatan, bebas dari politik berkepentingan tetapi konsisten dengan prinsip dan wawasan Islam, berciri dan berasaskan ilmu dan penghayatan ilmu dalam mesejnya, berfungsi sebagai badan dakwah yang mengambil pendekatan wasatiah dan penuh sinergi untuk merubah keadaan umat ini ;

MENYEDARI bahawa di negara maju, amalan demokrasi dengan sistem yang terbuka dan telus dan umumnya adil telah memungkinkan rakyat mendedahkan kepalsuan dan kepincangan kepimpinan negara dengan lebih terbuka tanpa rasa takut ;

MEMAHAMI perjalanan sistem dan amalan demokrasi di beberapa negara serantau juga mempunyai kekuatan tersendiri dan memungkin pemimpin dipilih oleh rakyat hampir di setiap peringkat termasuk peringkat penguasa tempatan ;

MENGAKUI tentang keperluan kita mengkaji semula kekuatan dan kelemahan demokrasi Barat dan membahaskan dengan mendalam mengenai pengertian demokrasi Islam sementara amalan syura, nilai-nilai rohaniah dan agama boleh memperkaya amalan demokrasi yang sihat ;

MENGINGATKAN bahawa kedudukan politik umat Islam di rantau ini terdedah kepada manipulasi sistem demokrasi yang tidak memenuhi sifat demokrasi yang murni, bebas dan adil sebagaimana sepatutnya ;

MENGAMBIL perhatian bahawa wujudnya fenomena “tirani majoriti” yang mencacatkan matlamat demokrasi untuk memungkin penyertaan rakyat yang meluas, bebas dan adil  ;

MENGAMBIL perhatian bahawa sistem demokrasi yang kini diamalkan sentiasa terdedah kepada manipulasi kuasa Barat melalui pelbagai institusi multilateral dunia seperti Bank Dunia , Majlis Keselamatan , IMF dan WTO yang mengakibatkan umat Islam tersudut oleh tekanan politik, ekonomi dan ketenteraan kuasa Barat ;

MEMAHAMI ujudnya pelbagai jenis sistem demokrasi yang mempunyai kekuatan dan kelemahannya yang tersendiri , oleh itu kewaspadaan umat dan Gerakan Islam untuk mengambil sikap cermat dan berhati-hati dalam menyertai proses demokrasi hendaklah diamalkan agar umat tidak dirugikan atas nama demokrasi dan segala istilah dan konsep yang diutarakan oleh Barat;

MENGINSAFI  betapa menghayati nilai-nilai syura dalam sistem demokrasi memerlukan proses pendidikan formal dan non-formal disemua lapisan masyarakat;

MENYEDARI media massa memainkan peranan yang amat besar dalam menentukan amalan demokrasi yang murni atau sebaliknya;

MENGAMBIL perhatian betapa banyak amalan pemerintah yang kini menyekat dan menghalang perlaksanaan demokrasi contohnya di Malaysia melalui syarat Aku Janji , mengguna kuasa polis secara tidak wajar serta campurtangan terhadap institusi kehakiman yang mengakibatkan perlaksanaan keadilan terjejas.   

Maka kami merumuskan bahawa:





1.              Demokrasi Islami perlu diperkukuhkan dengan:

a.     Meletakkan kuasa Allah sebagai kuasa pemutus mutlak dan kuasa rakyat sebagai pembatas kedua.

b.    Mengaplikasikan sistem syura Islam sebagai asas perubahan sistem demokrasi agar lebih positif; termasuk menyuburkan dan membenarkan  persaingan yang sihat (daf’un) dengan mematuhi  etika nilai akhlaq yang kental tanpa kompromi,

c.     Menyuburkan persekitaran dan proses penyertaan politik yang adil dengan memastikan ujudnya level playing field agar persaingan dalam perbedaan berlaku dengan sihat , membina dan saling menhormati  ,

d.    Mewujudkan kumpulan ahlul halli wal aqdi yang bukan sahaja layak untuk dipilih dengan kepakaran mereka tetapi juga mempunyai ciri-ciri kepimpinan Islam yang jelas sejati dan murni ,

e.     Memastikan wujudnya ruang untuk bai’ah politik dalam bentuk pengundian dapat dibuat secara sukarela oleh setiap rakyat Muslim bukan secara paksaan serta berdasarkan maklumat yang tepat dan benar

f.      Menjaminkan agar prinsip ijmak (permuafakatan), ijtihad yang benar dan mengambil kira maslahah (kepentingan awam) dijadikan asas dalam amalan demokrasi .

2.              Pemurnian Demokrasi perlu dilaksanakan dengan berdasarkan:

a.     Kesedaran Rakyat untuk terlibat bagi menentukan  masa depan politik dan  kepimpinan negara;

b.    Penjernihan segala instrumen serta proses demokrasi dengan cara menghapuskan amalan menindas dan mendiskriminasi seperti badan SPR yang tidak bebas , membataskan penyertaan pembangkang melalui mengenakan wang deposit yang tinggi dalam pilihanraya , masa kempen yang sengaja disingkatkan untuk menyekat pengaruh lawan, akses kepada media yang sangat terhad malah memihak secara tidak adil, mengujudkan pengundi hantu, mengeluarkan daftar pemilih yang penuh keraguan dan kekeliruan, merangka akta yang menghalang pergerakan pembangkang, manipulasi dalam persempadanan kawasan pilihanraya, dan tidakwujudnya persaingan yang seimbang dalam pilihanraya.

c.     Mengamalkan prinsip perwakilan sebagai asas demokrasi dengan menggunakan kaedah perwakilan bernisbah (proportionate representation).

d.    Mengujudkan pemisahan antara kerajaan yang memerintah dan parti politik kerana dalam sistem satu parti ,  parti politik yang  dominan adalah jelas tidak demokratik, bersifat koersif, berlawanan dengan sifat sejahtera Islam dan menghakis kebajikan awam.

e.     Mengusahakan agar pengembangan dan pengukuhan gerakan masyarakat madani dapat disuburkan dalam negara-negara umat Islam sebagai suatu saluran melibatkan masyarakat berpartisipasi aktif dalam proses membuat keputusan serta mengizinkan ujudnya ruang perbahasan dan percambahan pemikiran demi mendapatkan ide-ide yang bernas dalam membangunkan ummah.





 3.Dalam usaha menyelamatkan masa depan umat yang menyertai proses demokrasi , Gerakan Islam Nusantara dan Asia perlu:


  1. Memahami kandungan dan tujuhala masa depan yang dilakar dan dipaksakan oleh 
      kuasa besar dunia dan negara negara Imprialis terhadap negara , agama, budaya ,
      ekonomi  dan politik umat Islam di rantau ini.

  1. Berusaha meningkatkan kualiti hidup, politik, ekonomi , budaya  , teknologi dan   
      keupayaan pertahanan negara demi meningkatkan status umat masa kini dan masa depan  
     
  1. Merumuskan bentuk masa depan yang ideal  , yang lebih adil, demokratik,
       bertamaddun yang  membawa kesejahteraan dalam berbagai dimensi  hidup umat 
       khasnya dan dilapangan dasar , sistem dan perlaksanaan pemerintahan amnya.

  1. Memberi respon yang wajar terhadap gambaran yang negatif yang ditonjolkan oleh gerakan anti Islam melalui pendedahan konspirasi mereka kepada umat.

  1. Mendirikan lembaga-lembaga kajian strategik dan futuristik umat Islam dipelbagai buah negara umat Islam dan diperingkat nasional dan serantau yang berperanan mengkaji, memantau dan menghasilkan kajian dan rumusan masa depan serta modes operandinya yang terbaik untuk umat .

.
  1. Meningkatkan kerjasama umat serantau dengan badan-badan dunia yang
      menyeru ke arah kedamaian , demokrasi dan keadilan melalui dailog peradaban dan  kerjasama antara agama dalam rangka merumuskan agenda dunia yang  lebih adil dan saling hormat-menghormati.

7.Membina alternatif kepada politik negara sehingga pengaruhnya dalam menentukan halatuju dan corak politik negara dapat diperluaskan. Pendekatan menerangkan kepada masyarakat mengenai kepentingan memilih politik alternatif yang Islamik perlu diusahakan.

      8.Mendidik semula fahaman politik murni di kalangan umat dengan       berkesan disemua lapisan masyarakat.

9.Mempunyai kerangka agenda politik yang lengkap untuk menyelamatkan umat dari menjadi mangsa kepada golongan anti Islam yang mahu meminggirkan umat dari arus perdana politik negara dan politik global.

10.Mampu membina aktivis yang berkecimpung secara langsung dalam politik pilihanraya agar mempunyai intergriti yang tinggi untuk menjadi contoh yang dihormati masyarakat.

11.Membina model semada diperingkat kualiti individu mahupun diperingkat organisasi supaya gerakan yang kompeten dapat ditampilkan dengan nilai dan saksiah Islamiah yang terpuji dan unggul.

12.Berpatisipasi aktif dalam proses pembangunan negara dan ummah (nation and ummah building) sebagai sebuah  kuasa yang dapat  merawat dan mengawal kerosakan sosio-budaya, pemusnahan alam sekitar, kepincangan ekonomi dan korupsi politik dan pentadbiran negara.

13.Missi Gerakan Islam untuk membawa perubahan hendaklah dicapai melalui ‘perubahan terancang’ bukan ‘perubahan kebetulan’ atau ‘perubahan spontan’.

14.Memastikan Gerakan Islam dan parti-parti politik Islam berfungsi sebagai wadah yang berwibawa, berintegriti, bertangunggjawab, mengamalkan pengurusan yang cekap, gerakerja yang memberi kesan ke akar umbi masyarakat dan dapat melaksanakan amanah umat dengan berkesan tatkala diberi mandat untuk memegang kuasa memerintah.

15.Usaha membina dan mengembangkan jaringan antara sesama organisasi Islam termasuk antara tokoh dan aktivis  Islam hendaklah dilaksanakan dengan berkesan dan sikap berbaik sangka termasuk menghormati kepelbagaian uslub hendaklah disuburkan dalam setiap usaha menangani isu umat.

16.Penekanan kepada usaha mengukuhkan kekuatan ekonomi organisasi Islam agar lebih berdikari dalam gerakerjanya hendaklah dipergiatkan agar keyakinan umat untuk menjadikan gerakan Islam sebagai organisasi contoh dapat dipertingkatkan.

17.Golongan mahasiswa hendaklah digembeleng untuk berperanan menyuburkan demokrasi yang sihat dan gerakan Islam perlu memberi tumpuan untuk membina kelompok ini sebagai pewaris perjuangan ummah masa depan.

18.Usaha memperkasakan gerakan Muslimah dalam usaha menyuburkan partisipasi yang aktif dan berkesan dalam pembangunan ummah . Demokrasi yang kini disalahguna untuk menjejaskan status Muslimah perlu ditangani dengan menggiatkan aktivis wanita dengan berkesan.



Comments

Popular posts from this blog

Islam di Minangkabau

Otonomi dan Perjuangan Pribumi Indian di Amerika

Sufyarma Sahabat Abadi: Ligat, Liek, Tegas dan Santun